T T T
Veličina fonta
Disleksija font Veći razmak Označi poveznice
Kontrast Invert Crno/bijelo
Novosti   /   Izložbe

Davorin Mance - Jugozapadna utjeha

Izložba povodom festivala knjiga i planina "Brdo knjiga"

Održavanje:
12.05.2022. 18:30
13.05.2022.
14.05.2022.
16.05.2022.
17.05.2022.
18.05.2022.
19.05.2022.
20.05.2022.
21.05.2022.
23.05.2022.
24.05.2022.
25.05.2022.
26.05.2022.
27.05.2022.
28.05.2022.
30.05.2022.
31.05.2022.


Organizator: Centar za mlade Bunker

davorin mance "jugozapadna utjeha"

 

Izložba povodom festivala knjiga i planina "Brdo knjiga" 12. - 15. svibnja 2022.

 

Otvorenje izložbe u četvrtak 12. svibnja 2022. u 18:30 sati

 

Art room - Centar za mlade Bunker

Ulica Savke Dabčević Kučar 8

 

Na otvorenju će govoriti Siniša Golub, ravnatelj JU Međimurska priroda

 

Izložba je otvorena za posjetitelje do 31. 5. 2022.

 

Radno vrijeme Bunkera:

ponedjeljak, srijeda, petak 9 -15h

utorak, četvrtak 15 - 21h

subota 9 - 13h

 

 

 

The Land of Little Rain * Zemlja malo kiše

Tako je prostor Manceove fotografske fascinacije u naslovu svoje kultne knjige davne 1903. godine opisala Mary Hunter Austin (1868.-1934.), jedna od prvih spisateljica o prirodi američkog Jugozapada. Višestruka izdanja tog djela, s predgovorima ponajboljih pisaca o prirodi (nature writers) u vrijeme dok je pojedino reizdanje išlo u tisak, na najbolji način potvrđuju o kakvoj se regiji moćne divljine radi. To je prostor trajne inspiracije za tankoćutne duše, regija koja uzdiže dušu bez obzira što je sjedinjena sa materijalističkim one-dollar božanstvom, prostranstvo nikad dokraja istraženih kanjona, mesa verde visoravni, monolitnih stijena i prhkih pješčenjaka što se rastaču zbog razlika između dnevne i noćne temperature zraka.

Gdje je američki Jugozapad? Školski atlas uvijek će označiti dvije države SAD-a: Arizona i Novi Meksiko. Ali u duhu američkog prostranstva, oznake iz atlasa postaju rastezljiv pojam, pa u Jugozapad spadaju još i Utah te Colorado, Nevada i veći dio Kalifornije. S jedne strane: pustinje, nepodnošljiva vrućina, suša, sezonski požari, đavolja igrališta. S druge strane: najljepši nacionalni parkovi, prostrane nacionalne šume, gorje Sierra, izvorište ideje o zaštiti divljine. Dom brojnih domorodačkih plemena, prisilno strpanih u rezervate zabludom ili namjerom naših europskih predaka, doseljenika u scenografiju westerna.

Zemlja malo kiše.

Mary Austen bila je među prvima u nizu plodnih stvaratelja koji su svijetu, perom i fotografijom, približili jedan od najljepših dijelova zemaljske kugle. Sad se toj umjetničkoj plejadi priključuje Davorin Mance (1973.), samozatajno ime na hrvatskoj fotografskoj sceni, predsjednik Fotokluba Čakovec i neumorni hvatač svjetla kroz leće objektiva.

Od kolaža do bodeža

Istraživali smo taj prostor Jugozapada zajedničkim snagama, kroz dva cestovna putovanja (road trips) 2017. i 2019. godine, onako kako to rade sami Amerikanci. Između dva motiva ponekad bismo odvalili i tri stotine cestovnih milja, uvijek s fotokamerom u krilu, hitajući po američkom asfaltu do onoga što je zapravo srž izvorne Amerike: divljina, netaknuto, prostor gdje je čovjek samo prolaznik koji se ne zadržava.

U opreci sa Manceovim zavičajnim motivima, ponajprije rijekom Dravom i krajobrazima rodnog Međimurja, američki Jugozapad pružio mu je druge i drukčije izražajne mogućnosti među kojima je zaplivao sasvim prirodno, nošen navalom adrenalina. Putovanje na kontinent o kojem sanjaš odmalena uvijek tako djeluje na čovjeka; opojno, sužava žile i povisuje krvni tlak u željenom smjeru. I evo serije vrhunskih fotografija! Tu je kao iz kolaža izrezan prikaz doline Yosemite, slana fleka što se stere Dolinom smrti, crveni pješčenjaci na podlozi noćnog neba s tisućama svjetlosnih točkica, zeleni i začudni Saguaro kaktusi koje poznajemo iz djetinjstva i crtića, intima njihovog cvata u arizonsko praskozorje, prirodni lukovi Nacionalnog parka Arches, skelet mrtve kleke što bdije nad prostorom s kojim je nekoć dijelio godišnje cikluse obilja i oskudice. Zatim, duboke šume sekvoje i ponderosa borova iz kojih je bijeli čovjek odavno protjerao vuka i grizlija, ali nije uspio izbiti otajstvo što poput magije ovdje privlači ljude iz cijeloga svijeta. Bodeži Jošuinih stabala paraju noćno nebo, kao da su u tajnoj vezi s dalekim zvijezdama, kao da prizivaju spas od klimatskih promjena što neumitno i opipljivo nadiru iz svih smjerova.

Inspirativnost kao bitna odlika

Ansel Adams (1902.-1984.), velikan američke pejzažne fotografije i pobornik zaštite američkog otvorenog prostora bio je nadahnut istim podnebljem koje je u fokusu ove izložbe. Povjesničari umjetnosti i fotografski kritičari prepoznali bi brojne usporednice između dviju fotografskih poetika, Adamsove i Manceove. Te analize prepuštam njima, no jedno je nedvojbeno: oba autora fotografiju snimaju kamerom postavljenom na stativ. To im daje dovoljno vremena da viđeno prostudiraju, duboko promisle motiv i ne troše medij, bilo staklene ploče bilo memorijske kartice, uzalud.

Fotografije obojice autora su inspirativne, to je njihova bitna odlika.

Naposljetku, što je Jugozapadna utjeha? Je li to utješna spoznaja da na svijetu još uvijek postoje predjeli u kojima možeš potražiti samoću i utjehu od prenapučene Europe? Odmak od srednjoeuropskog zavičaja? Je li to Manceova aluzija tj. fotografski izričaj u kojem se smisao izriče neizravno pomoću prepoznatljivih motiva? Je li to njegov način da nas suptilnije od žestice Southern Comfort opije ljepotom ovog svijeta?

Kako je pitanja sve više, a odgovora sve manje, možda je vrijeme da se uživa u fotografijama kakve jesu, bezvremenske i svevremenske, bez suvišnog propitivanja autorovih dubljih namjera. Tek, pouzdano znam da je Davorinu bilo kudikamo teže odabrati svega 40 fotografija koje će predstaviti publici svojeg rodnog grada, nego što je bilo snimiti ih diljem jednog od najljepših dijelova Zemlje. Jer, Mance sa sobom u svijet ne nosi samo pun ruksak fotografske opreme, nego ponajprije pozamašno znanje, razrađenu vještinu i urođeni talent za prepoznavanje motiva, izbalansirano korištenje raspoloživih boja i svjetla, te smisao za kompoziciju. Povrh svega: upornost. Upornost i budnost u svako doba dana i noći, kad je fotografija u pitanju.

mr. sc. Siniša Golub

Davorin Mance (1973. Čakovec) je strastveni fotograf pejzaža, zaljubljenik u prirodu, trenutni predsjednik i aktivni član Fotokluba Čakovec od 2008. godine. Sudionik je nekoliko zajedničkih te autor dviju samostalnih izložbi fotografija. U Fotoklubu Čakovec vodi nekoliko fotografskih radionica (Osnove digitalne fotografije, Pejzažna fotografija i Ljetna škola fotografije za djecu) kroz koje rado dijeli svoje znanje i strast prema fotografiji. Urednik je fotografije jedne a član uredništva šest knjiga u izdanju Fotokluba Čakovec. Živi i radi u Čakovcu.

Samostalne izložbe:

2013. Galerija Scheier, Čakovec, Dravska lutanja
2016. Knjižnica Nikola Zrinski, Čakovec, Drava

Zajedničke izložbe:

2010. Galerija CZK, Čakovec, Međimurski vidici

2010. Siscia Obscura, Sisak, 33. Zagrebački salon fotografije

2012. Galerija CZK, Čakovec, FKČK MMXII

2012. Galerija Stolp, Maribor, Maribor Salon 2012.

2012. Trg Republike, Čakovec, izložba na otvorenom Camera obscura

2013. Galerija Scheier, Čakovec, FKČK MMXIII CRNO BIJELO

2014. Galerija Scheier, Čakovec, Minimalizam 23|60

2014. Magyar Plakat Haz, Nagykanizsa, Bez granica

2015. Galerija Scheier, Čakovec, 10 sekundi

2016. Galerija Scheier, Čakovec, Kolekcija

2017. Galerija Scheier, Čakovec, Boja

2018. Galerija Scheier, Čakovec, Duga ekspozicija

2019. Galerija Scheier, Čakovec, Godišnja izložba članova Fotokluba Čakovec

2020. Online zajednička izložba članova Fotokluba Čakovec

 

Publikacije:

2017. Međimurska priroda-Iz blata i zlata, knjiga

2020. Priroda Međimurja-Med dvemi vodami, knjiga

 

Ostalo:

Voditelj fotografskih radionica „Osnove digitalne fotografije“, „Pejzažna fotografija“ Fotokluba Čakovec

Asistent u ljetnoj školi fotografije u organizaciji Fotokluba Čakovec 2014.-2019.

Predavač na temu pejzažne fotografije na Fotosajmu u Zagrebu 2012, u atelieru Marka Vrdoljaka 2013, na fotografskoj manifestaciji Fotooko u Svetoj Nedjelji 2015. godine. Voditelj fotografske radionice na Kalniku 2013. i 2015.

Predavač na temu pejzažne fotografije u Fotoklubu Klik, Sveta Nedelja 2016.

Voditelj fotografske radionice u Varaždinskoj Biskupiji 2017. i „Fotografske radionice za učenike u sklopu manifestacije Naš mali KAJ, OŠ M. Središće“

Asistent na fotografskoj radionici u sklopu projekta SUKUS, 2019.

Autor skripte „Osnove digitalne fotografije“

Popratni tekst i postav izložbe Siniše Goluba „Najbolja američka ideja“ u Centru za kulturu Čakovec 2016.

Izbornik i autor predgovora godišnje izložbe fotografija udruge Fotovun, 2016.

Predgovor i postav zajedničke izložbe HPD Međimurje „Međimurci u planini“ 2017 i 2019.

 

Član uredništva knjiga:

ŽERJAV, Davor. 2011. Promišljati fotografski. Fotoklub Čakovec. Čakovec.

ŽERJAV, Davor. 2014. Kôd fotografske slike. Fotoklub Čakovec. Čakovec.

ŽERJAV, Davor; SABOL, Petar. 2016. Kreativna makrofotografija. Fotoklub Čakovec. Čakovec.

ŽERJAV, Davor. 2016. LICA. Fotoklub Čakovec. Čakovec.

GOLUB, Siniša. 2018. Nagovor na odvažnost. Fotoklub Čakovec. Čakovec

ŽERJAV, Davor. 2019. Promišljati fotografski, drugo izdanje. Fotoklub Čakovec. Čakovec.

Objavljeno: 12.04.2022.