T T T
Veličina fonta
Disleksija font Veći razmak Označi poveznice
Kontrast Invert Crno/bijelo
Novosti   /   Izložbe

Marko Dajak - (Ne)radnik

Održavanje:
28.03.2023. 20:00
29.03.2023.
30.03.2023.
31.03.2023.
01.04.2023.
02.04.2023.
04.04.2023.
05.04.2023.
06.04.2023.
07.04.2023.
08.04.2023.
09.04.2023.
11.04.2023.
12.04.2023.
13.04.2023.
14.04.2023.
15.04.2023.
16.04.2023.


Organizator: Galerija Prica, POU Samobor

Marko Dajak "(Ne)radnik"

 

Otvorenje izložbe u utorak 28. ožujka 2023. u 20 sati

 

Mala dvorana Galerije Prica

Trg Matice hrvatske 6

 

Izložba je otvorena za posjetitelje do 16. 4. 2023.

 

Radno vrijeme Galerije:

utorak – četvrtak 9 – 14h
petak 13 – 19h
subota, nedjelja 10 – 17h
ponedjeljkom, praznicima i blagdanima zatvoreno

 

(Ne)radnik

 

Ako ste ikada tražili posao u struci, znate koliko strpljenja i upornosti iziskuje taj proces. Prvo skupljaš hrabrost za ikakvo traženje posla, zatim preispituješ vlastiti intelekt i sposobnosti, pitaš se koji je uopće smisao rada u društvu koje cijeni kapital, ali ne i rad. Nakon toga provodiš sate i dane rovareći po bespućima interneta i raznih oglasa, razmišljajući o tome zašto si proveo toliko godina studirajući, uspoređujući broj poslovnih ponuda za visokoobrazovani puk s brojem ponuda za poslove koji ne traže visoku razinu pismenosti. Poneki ti oglas i promakne jer je natječaj otvoren na samo par dana. Ništa strašno.

Napokon šalješ tih xy prijava pa za koji dan (ako imaš sreće) primaš odgovor, mail koji govori da je tvoja prijava primljena i da trebaš poslati neke dokumente kako bi mogao pristupiti razgovoru, odnosno testiranju za posao. Ponekad si prisiljen tražiti objave o pozivu na testiranje na loše uređenim stranicama škola jer te oni neće obavijestiti osobno. Još malo istraživanja, nije ti strano.

Potom brižno i pažljivo prikupljaš svu papirologiju koju poslodavac traži od tebe: dopunjavaš biografiju, kopiraš svoju predimenzioniranu diplomu u više primjera za ‘nedajbože’, manično ispisuješ nekakvo motivacijsko pismo u kojem promišljeno elaboriraš zašto je baš tebi od svih kandidata najviše stalo do dobrobiti poslodavca. Za kraj, ulaziš u portal e-Građani i kroz nekoliko desetaka klikova dolaziš do svoje potvrde o tome da se protiv tebe ne provodi kazneni postupak. Cijelo to vrijeme se osjećaš kao kriminalac.

Sve to onda lijepo printaš, najvjerojatnije u preskupoj fotokopirnici u kvartu, jer nitko nema printer doma pa tako ni ti. Kupuješ žutu omotnica u toj istoj fotokopirnici, zamoliš simpatičnu radnicu da ti posudi kemijsku da ispišeš adresu poslodavca na poleđini, a zatim s kuferom samozavaravanja krećeš do poštanskog ureda i strpljivo čekaš da se kilometarski red ispred tebe skrati i da dođeš do šaltera. Šalješ sve to preporučenom pošiljkom na adresu tvog budućeg radnog mjesta. Uzimaš obični račun jer ionako nemaš kome ispostaviti R1.

Cijelo vrijeme ti kroz glavu prolazi kako je neobično to da se u ovom stupnju razvoja civilizacije (pored zelene i digitalne tranzicije kojom se cijela Europa diči) još uvijek dobacujemo prepunim papirnatim omotnicama i družimo s tetama u pošti.

Nakon par dana odlaziš na razgovor s poslodavcem pa nakon ugodne ćakule, visoko dignutih ramena, odlaziš na kavu pričati prijateljima kako je prošlo super i jedva čekaš da ti se jave idući tjedan. Idući tjedan pak dobivaš obavijest kako nažalost nisi primljen na to radno mjesto, ali će te oni imati u vidu za eventualne buduće suradnje.

Sumiraš li sve ovo, vidiš da si u cijeli proces uložio određenu količinu vremena, klikova, serotonina i novca. A nezaposlen si i ničega od navedenog nemaš na bacanje.

U tom trenutku se zapitaš: Zašto ja kao nezaposlena osoba gubim ovoliko vremena na administraciju? Što uopće znači biti zaposlen i tko to na koncu vrednuje?

Upravo ovim fenomenom bavi se Marko Dajak u svom istraživanju koje naziva (Ne)radnik. Tražeći posao u doba korona-krize kao svježe diplomirani edukator likovne kulture i likovne umjetnosti, Marko Dajak se opetovano razočarava u nesrazmjer uloženog rada i polučenih rezultata te promatra paradoks količine posla koju jedna nezaposlena osoba mora odraditi kako bi (možda) dobila posao. S obzirom na njegovu bogatu povijest rada s grafičkim tehnikama, Dajak pronalazi način da vizualno opiše put jedne nezaposlene osobe.

Koristeći programski software koji prati i bilježi kretanje kursora po ekranu, uspijeva grafički mapirati virtualne kretnje koje su potrebne za prijavu na posao.

Grafičke mape (digitalni grafički zapisi) sačinjavaju okosnicu ovog projekta, a uz njih dolaze i drugi fizički tragovi poput računa printanja dokumentacije, izvadci s pošte, zakoni i pravilnici, kao i bilješke o vremenu i novcu utrošenom na prijave i odlaske na razgovore.

Ovaj skup objekata i digitalnih grafičkih zapisa svjedoci su tromosti i neekonomičnosti neoliberal- kapitalističkog sustava, sustava koji te s trenutkom prijave na burzu rada počinje gledati kao broj, sustava koji čini sve kako bi radniku omogućio da što više radi, ali ne i da se zaposli.

Katarina Duplančić, mag.edu.hist.art.

Biografija

Marko Dajak rođen je 1990. godine u Splitu gdje je završio osnovnu i srednju školu. Nakon srednje Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju, smjer Dizajn unutarnje arhitekture upisuje Umjetničku akademiju u Splitu, smjer Likov i na kultura te nakon završene prve godine prelazi na Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu te nastavlja redovno sa studijem. Godine 2015. završava preddiplomski studij te iste godine upisuje diplomski sveučilišni studij Likovna kultura, smjer grafika u klasi prof. art. Ines Krasić, također na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Godine 2020. završava diplomski studij s odličnim na temu “Odrazi subkulture u

nastavi likovne kulture” i stječe zvanje Magistra edukacije likovne kulture. Kao student je bio stipendist Grada Splita.

Tijekom svog obrazovanja aktivno sudjeluje u promicanju ulične umjetnosti, oslikavao nekoliko objekata, javnih i privatnih prostora, pokrenuo alternativne projekte na likovnoj akademiji

i van nje. Samostalno je izlagao, te sudjelovao na radionicama i skupnim izložbama unutar i van Hrvatske. Volontirao i radio na festivalima koji promiču likovnu, glazbenu i filmsku

umjetnost. Radio je kao povremeni ilustrator, dizajner i aranžer za razne brandove i umjetničke organizacije . Također je radio kao scenograf i asistent produkcije na nekoliko kratkih filmova. Amaterski se bavi fotografijom i snimanjem. Trenutno radi kao stručni suradnik na odsjeku za grafiku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, radionica za visoki i duboki tisak.

Član je HDLU-a.

 

Izložbe i projekti

  • Izlaganje na međunarodna fotografskoj izložbi „Les Balkannes – Youth on Balkan“, Le Sample, Pariz, 2/2023
  • Suorganizacija i sudjelovanje na rezidencijalnom programu te grupnoj izložbi
  • „Idealno mjesto – točke susreta“, Grožnjan, 9/2022
  • Međunarodna umjetnička grafička radionica, „Grafički medij kao tema, predmet i ishod umjetničkog istraživanja“, Akademijalikovnih umjetnosti, Zagreb, 6/2022
  • Samostalna pop-up izložba u sklopu „Tjedan posvećen transferima fotografije u druge medije“, Galerija Spot, Zagreb, 6/2022
  • Samostalna izložba „Garnitura pokreta, NMG Praktika, Split, 3/2022
  • Sudjelovanje na projektu „Pravac 2021“, Institut Tomislav Gotovac, Zagreb, 3/2021
  • Samostalna izložba „Garnitura pokreta, Galerija Siva, Akc Medika, Zagreb, 3/2021
  • Izlaganje autorskih fotografija na multimedijalnoj manifestaciji „Kuča časti“ u klubu Močvara, Zagreb, 10/2020
  • Izlaganje na trijenalnoj izložbi grafičke radionice, Grafičko trijenale 4, Muzej grada Skoplja, Skoplje, Makedonija, 12/2019
  • Izlaganje autorskih fotografija na multimedijalnoj manifestaciji „Projekt ulica“, Multimedijalni kulturni centar Split, 9/2019
  • Organizacija i izrada pratećeg audio – vizualnog sadržaja autorskog projekta „Zidić“, ALU Zagreb, 2017-2019
  • Izlaganje autorskih radova na prodajnoj izložbi „Plati i nosi“ u Galeriji Bačva, HDLU, Zagreb, 12/2018
  • Organizator i voditelj radionice Sticker arta, Galerija Šira, Zagreb, 5/2018
  • Sudjelovanje na međunarodnoj grafičkoj radionici u Bogdancima, Makedonija, 8/2018
  • Izlaganje na grupnoj izložbi „IZ-U: Amputiranje bez identitetizma“, Muzej grada Đurđevca, 2/2015

Kontakt

E-mail: mdajkov@gmail.com

Objavljeno: 21.03.2023.