
Međunarodna izložba ilustracija u sklopu Festivala ljubavne poezije Vrazova Ljubica
Otvorenje izložbe u srijedu 28. svibnja 2025. u 20 sati
Mala dvorana Galerije Prica
Trg Matice hrvatske 6, Samobor
Izložba je otvorena za posjetitelje do 26. 6. 2025.
Radno vrijeme Galerije:
utorak – četvrtak 9 – 14h
petak 13 – 19h
subota, nedjelja 10 – 17h
ponedjeljkom, praznicima i blagdanima zatvoreno
VOLI ME / NE VOLI ME
Živimo u vremenu koje je poprilično užurbano i kaotično te traži kontinuirano kretanje, razvoj i inovacije. Takav pritisak na društvo, a u konačnici i na pojedinca, može rezultirati potpunim gubitkom prioriteta i vrijednosti koje smo nekada davno njegovali. U ovakvim okolnostima, grupna izložba "Voli me/Ne voli me" idejne začetnice Ane Đokić vraća nas na osnovne postavke – pojam ljubavi.
Ljudi su živa bića s razvijenom sviješću i savješću, a pokreće nas jedna od temeljnih emocija – ljubav. Ona se manifestira kroz najrazličitije oblike: ljubav prema obitelji, prijateljima, prirodi, životinjama, ljubav prema umjetnosti, znanosti, sportu, ljubav prema slobodi… Inspirirana dječjom igrom s laticama, u kojoj smo kao mali svu nadu polagali u sile svemira da nam odgonetnu voli li nas naša simpatija, književnica Ana Đokić pozvala je autorice i autore da posve slobodno u vlastitom likovnom rukopisu interpretiraju temu "voli me" i "ne voli me" u mediju ilustracije. Izložba je prvi put predstavljena u Zagrebu 2012. godine da bi naredne godine krenula na putovanje svijetom i posjetila ukupno 12 zemalja: Bosnu i Hercegovinu, Tursku, Njemačku, Austriju, Cipar, Sjevernu Makedoniju, Dansku, Ujedinjene Arapske Emirate, Sloveniju, Srbiju, Nizozemsku i Španjolsku. Na svakoj postaji putovanja, opus je bivao obogaćen ilustracijama lokalnih autora. Danas projekt predstavlja otvoreni "work in progress" i broji preko stotinu interpretacija univerzalne teme ljubavi.
Bogatstvo i raznolikost ilustracija kreće se od figurativnih do apstraktnih, od kolorističkih preko monokromatskih do akromatskih, od minimalističkih pa sve do krajnje razvedenih i zasićenih interpretacija, a po karakteru od lirskih do ekspresivnih, od duhovitih do romantičnih, od metaforičnih i simboličnih pa sve do onih svedenih na pročišćeni znak. Kod pojedinih autora pronalazimo dvije razdvojene ilustracije s upotrebom istih motiva i elemenata za interpretaciju dvije posve suprotne emocije (Manca Krošelj, Maria Georgiou, Ivana Guljašević, Nikolina Manojlović Vračar, Marsela Hajdinjak, Edita Gazibara, Maya Al Kharaz, Ivana Tomić, Nicoleta Aygousti, Nada Aldash, Margareta Peršić), dok kod drugih unutar jedne ilustracije transformacijom prikaza dolazi do tumačenja različitih stanja srca (Tomislav Tomić, Maja Veselinović, Željka Mezić, Jasna Bukvić). Određeni autori koriste isključivo likovni prikaz – crtež, sliku, ilustraciju (Zala Kalan, Megasingi, Boris Stapić, Marijana Jelić, Ana Salopek, Bojana Sinđić, Tereza Prepadnik, Klara Jager, Jovan Josifovski, Teodoru, Elvira Stein, Željka Gradski, BOICUT, Nikos Papaloukas, Nina Stanković, Jonas Lautrop, ZWUPP, Maria Ortiz Rodriguez), dok drugi kombiniraju likovni prikaz i tekst (Bruno Kuman, Jovan Balov, Ayşegül Izer, Aggeliki Mk Athanasiadi, Peter Olschinsky, Irma Zmirić Çetinkaya, Branka Hollingsworth Nara), a treći koriste primarno brojke i slova (Dragan Trajkovski) ili ponavljajuće osnovne elemente ostvarujući pročišćenu verziju prikaza koji djeluje poput vrhunski dizajniranog plakata (Biba Kajević, Adrian Carrera, Dušan Pavlić).
Interpretacije vrlo često uključuju prikaz prirode, životinja, ljudskih i mitoloških bića, a pojam ljubavi i izostanak iste interpretira se kroz međuljudske odnose, odnos čovjeka i prirode, te čovjeka i životinja. Osjećaj voljenosti izražen je primarno kroz bogatstvo prirode, druženje, otvorenost, interakciju, sjaj, toplinu, vedrinu, osmijeh, zagrljaj, ushićenost, sreću, stabilnost, ispunjenost i zajedništvo, a izostanak ljubavi često je prikazan kroz prateća stanja poput osamljenosti, praznine, zabrinutosti, uznemirenosti, depresije, gubitka, tuge i distanciranosti. Potonja stanja često su naglašena pomoću određenog spektra boja, simbola loših vijesti, uvenulosti biljaka ili zagađenosti prirode. Ilustracije povremeno poprimaju krajnje simboličke prikaze ljubavi bazirane na osnovnom likovnom izrazu kao što je to slučaj u radu Sanje Pribić. Dvije akvarelne mrlje simboliziraju zajedništvo i ljubav, a izdvojena mrlja osamljenost i otuđenost. Toplinu osjećamo u ilustraciji Nuše Jurjevič koja oblikuje svoje radno okruženje u nježnim pastelnim tonovima. U prvom planu nalazi se raznoliki radni pribor, dok portret para na zidu simbolizira ljubav. U drugom dijelu ilustracije izostanak uokvirenog portreta sa snažnom simbolikom traga okvira na praznom zidu i pukotinom po sredini ukazuje na gubitak/nestanak ljubavi. Gotovo ornamentalno izvedena interpretacija Alin Kostiov kroz mnoštvo detalja šalje duboku poruku. Posve drugačiji pristup otkrivamo u radu Ane Vičič. Psi kao simboli vjernosti i odanosti, u ovom slučaju dva elegantna hrta isprepletenih vratova, interpretiraju temu kroz suprotnosti i simboliku boja (crno-bijelo), položaj tijela (jing-yang) i izraz lica. S druge strane, Ana Salopek, Zdenko Bašić, Davor Pavelić i Vane Kosturanov, u svojim prepoznatljivim likovnim rukopisima, interpretiraju temu na više razina s mnoštvom simbolike koja je utkana u specifičan karakter Pavelićeve ilustracije te prepoznatljive motive Salopek, Bašića i Kosturanova. Posebnu energiju nose interpretacije odnosa čovjeka i prirode u radovima Marice Kicušić i Dražena Jerabeka te prirode u djelima Eve Rauch, Daniela Triendla i Panayiote Michael. Odnosom partnera pozabavili su se Frau Isa kroz dojmljiv tonski oblikovan prikaz para s naglaskom na simboliku cvijeća i Bob Živković, koji je u svom prepoznatljivom stilu, jednostavno, ali upečatljivo interpretirao situaciju sretne i nesretne ljubavi koristeći simboliku boja i ekspresiju lica glavnih protagonista.
Bilo bi gotovo nemoguće očekivati da se pojedini autori neće referirati i na samu dječju igru s trganjem latica, a različite interpretacije ponudili su Zdravko Cvjetković, Edisa Čišić, Emir Durmišević, Eva Milnar i Christiana Biron. Iznimno zanimljiv i bogat prikaz ljubavi pronalazimo u radu Ane Momčilović koja temu interpretira na razini suvremenog društva i svijeta, dok Ana Petrović kroz mnoštvo detalja u dva usporedna prikaza tumači što donosi voljen i nevoljen život na razini pojedinca. S druge strane, krajnje jednostavan prikaz Nikole Smilkova kroz položaj tijela tumači energiju kojom zračimo kada smo voljeni, te kako se osjećamo i nastupamo kada nam je ljubav uskraćena. Osim posture, dodir puno govori o ljubavi, bilo da je riječ o zagrljaju ili držanju za ruke kao što je to slučaj u radu Marie Prieto Barea. Svodeći figurativno na simbol dolazimo do rada Marine Crnogorac koja se kroz boje i oblike izrazila u duhu pop arta, dok je Danijela Grahovac ponavljajućim linijama i kontrastima crne i bijele boje zašla u polje op arta. Cijeli niz radova baziran je na prikazu jednog protagonista i njegove interpretacije ljubavi. U slučaju Eme Kobal to je ilustracija djevojke u dvije verzije - s buketom svježeg i uvenulog cvijeća, a kod Darka Macana riječ je o humorističnom prikazu skladnog i neskladnog odnosa čovjeka i njegovog kućnog ljubimca, u ovom slučaju mačke. Crtački i interpretativno Ana Maraž odlično je utjelovila pojam ljubavi kroz prikaz puža i njegove kućice. Krajnje pročišćen i upečatljiv kolaž Eleni (Nitsa) Hadjigeorgiou kroz repeticiju perforiranih elemenata oblikuje monumentalnu bazu na kojoj pozicionira dva cvijeta u doticaju. U domeni ekspresivnih slikarskih radova nailazimo na djela Željke Mezić, Şükran İstanbullu i Gülay Yüksel. Posebnu grupaciju predstavljaju i radovi s tekstom kao što je to slučaj s djelima Petera Phobie, Ivane Trkulja & Helle Schierbeck i Ane Kadoić koja kroz meditativan proces crtanja i pisanja prolazi kroz autorefleksiju. Riječima se poigrava i Maruša Račič, kroz formule svoje viđenje ljubavi iskazuje Dragan Trajkovski, a Aleksandra Nina Knežević i Maja Zećo zašle su u domenu igralica i zadataka. Linijski crtež osnovno je izražajno sredstvo u djelima Elvisa Dolića i Olivera Hofmanna/BETON, s time da Oliverov rad počiva na kontrastu cjelovitog i razbijenog, koji je i temelj ilustracije Liane Saje Wang. Posebnu grupaciju čine djela Claudie Adeath, čija je ilustracija kombinacija eterične fotografije i naknadnih grafičkih intervencija, te djelo Mette Rørsted koja kroz keramička ostvarenja u intenzivnoj plavoj boji interpretira pojam ljubavi. U mediju fotografije izrazila se i Irena Zelena kroz akt darivanja cvijeta koji nosi dvostruko značenje.
Različite su definicije ljubavi, no sve ih ujedinjuje misao kako je ljubav pokretač svega. Književnica Ana Đokić okupila je velik broj različitih autorica i autora diljem svijeta te im dala potpunu slobodu u interpretaciji jedne od najvažnijih emocija koja nas pokreće da učinimo stvari za koje nismo ni znali da smo sposobni. Rezultat je nevjerojatno širok dijapazon međusobno različitih, bogatih i jedinstvenih interpretacija, koje su potvrdile da smo ispod kože svi jednaki neovisno o kulturološkim i inim razlikama, te da ako nešto iskreno volimo i osjećamo, spremni smo izaći iz vlastitih okvira i učiniti nemoguće. U tome leži snaga ovog, naizgled tako bazičnog, pojma za koji je i sam Francesco Petrarca rekao da je "najsvetije pravo duše" i "zlatna karika koja nas veže".
viša kustosica Sonja Švec Španjol, mag. hist. art.
Popis autora
HRVATSKA
Sanja Pribić
Ivana Guljašević
Tomislav Tomić
Bruno Kuman
Nikolina Manojlović Vračar
Marsela Hajdinjak
Marijana Jelić
Zdenko Bašić
Margareta Peršić
Dražen Jerabek
Davor Pavelić
Branka Hollingsworth Nara
Ivana Tomić
Željka Mezić
Željka Gradski
Irena Zelena
Ana Kadoić
Darko Macan
Ana Salopek
Sanja Milovac
Zoran Vidaković
Sofija Mihoković
BOSNA I HERCEGOVINA
Aleksandra Nina Knežević
Saša Škorić
Boris Stapić
Edita Gazibara
Elvis Dolić
Emir Durmišević
Jasna Bukvić
Maja Zećo
Zdravko Cvjetković
Enis Čišić
Zlatan Filipović
TURSKA
Ayşegül Izer
Edisa Čišić
Gülay Yüksel
Irma Zmirić Cetinkaya
Şükran İstanbullu
NJEMAČKA
Christiana Biron
Vina Ćurčija
Biba Kajević
Jovan Balov
AUSTRIJA
BOICUT
Peter Phobia
Daniel Triendl
Frau Isa
Megasingi
Peter Olschinsky
Z
Oliver Hofmann/ BETON
ZWUPP
Teodoru
Maria Prieto Barea
Adrian Carrera
Elvira Stein
CIPAR
Eleni (Nitsa) Hadjigeorgiou
Marina Aristodemou
Aristi Hadjisavva
Katia Savvides
Panayiota Michael
Nicoleta Aygousti
Nikos Papaloukas
Flora Mavromatti
Maria Georgiou
Aggeliki Mk Athanasiadi
SJEVERNA MAKEDONIJA
Nikola Smilkov
Sofija Sutarev
Bojan Toševski
Jovan Josifovski
Vane Kosturanov
DANSKA
Mette Rørsted
Claudia Adeath
Patricia Villamil
Ivana Trkulja & Helle Schierbeck
Jonas Lautrop
Doron Silberg
UJEDINJENI ARAPSKI EMIRATI
Naqiyah Mustafa Karachiwala
Dina Tawil
Kinda Waisi
Hala Abougalala
Maryam Moustafa
Maya Al Kharaz
Reem Zaghmout
Nada Aldash
Julianne Ramos
SLOVENIJA
Maruša Račič
Zala Kalan
Tereza Prepadnik
Ana Vičič
Maja Poljanc
Eva Mlinar
Eva Rauch
Manca Krošelj
Liana Saje Wang
Alin Kostiov
Ana Maraž
Ema Kobal
Klara Jager
Luka Seme
Nuša Jurjevič
SRBIJA
Ana Momčilović
Ana Petrović
Bob Živković
Bojana Sinđić
Danijela Grahovac
Dragan Trajkovski
Dušan Pavlić
Katarina Janjić
Maja Veselinović
Marina Crnogorac
Nina Stanković
Marica Kicušić
NIZOZEMSKA
Boukje Janssen
ŠPANJOLSKA
Maria Ortiz Rodriguez
Popis izložbi:
Galerija VN / Zagreb, studeni 2012.
Umjetnička galerija BIH / Sarajevo, listopad 2013.
1 Gallery Adahan / Istanbul, studeni 2015.
Prima Center / Berlin, prosinac 2015.
Atelier Olschinsky ART STORE / Beč, ožujak 2016.
Galeri Aponiki / Geroskipou, Pafos, rujan 2017.
Galerija Modul / Skoplje, svibanj 2018.
Gallerie LORIEN / Kopenhagen, Danska, lipanj 2018.
Galeria AD1-106, Gallery 2 / UAE, studeni 2018.
Gallery Media Nox, Maribor, Slovenija, srpanj 2021.
Dom kulture Studentski grad, Beograd, Srbija, listopad 2022.
Buurtkamer Lycka, URBAN RESORT / Amsterdam, Nizozemska, listopad 2023.
Gradski muzej Virovitica / Virovitica, Hrvatska, veljača 2024.
Galerías VA / Valladolid, Španjolska, listopad 2024.
Objavljeno: 12.05.2025.