T T T
Veličina fonta
Disleksija font Veći razmak Označi poveznice
Kontrast Invert Crno/bijelo
Novosti   /   Izložbe

Vjeran Čengić

Nagradna izložba s 4. međunarodnog trijenala autoportreta "Pojam o sebi"

Vjeran Čengić

Vjeran Čengić "Notitia intuitiva"

 

nagradna izložba s 4. međunarodnog trijenala autoportreta "Pojam o sebi"

 

Otvorenje izložbe u petak 13. travnja 2018. u 20:30 sati

 

Galerija Prica izlaže u Centru za mlade Bunker

Ulica Savke Dabčević 8

Smobor

 

Izložba ostaje otvorena do 6. svibnja 2018.

 

Radno vrijeme Bunkera

utorak - subota 10 - 22h

nedjelja 16 - 22h

 

NOTITIA INTUITIVA

 

Slikarstvo nastalo iz najdublje unutarnje stvarnosti omogućilo je apsolutnu slobodu izričaja u novom ciklusu radova Vjerana Čengića. Riječ je o slikarstvu koje karakterizira energičan potez, pikturalna snaga i izniman koloristički intenzitet. Ljepota i bogatstvo prirode nametnuli su se kao neiscrpan izvor motiva putem kojih autor ponire u medij slikarstva otvarajući ga emocijama i senzacijama boje.

Svako je opisivanje ujedno i otkrivanje istaknuo je Heinrich Wölffin referirajući se na analitički opis djela. Slikar pritom ima potpunu slobodu preobraziti motiv koji slika, a da istovremeno predmet preobrazbe ostane u potpunosti prepoznatljiv, dok je naglasak stavljen na čistu energiju stvaranja i aktivnog sudjelovanja u procesu nastanka novog rada.

Motivi koji istovremeno posjeduju visoku estetiku, ali i arhetipsku simboliku zadržavaju pažnju promatrača koji u njima prepoznaje nešto blisko i poznato. No, motiv u opusu Vjerana Čengića je samo polazište za rad, odnosno stvaralački proces koji karakterizira dinamika, životna energija i igra nebrojenih mogućnosti interpretacije motiva. Često pojedini, naizgled dovršeni, rad autor proširuje na veću kompoziciju sastavljenu od više dijelova, što mu pruža mogućnost da poput slagalice preslaguje pojedine segmente transformirajući figurativan motiv preko kvazikubističkog do apstraktnog. Preslagivanjem se može zadržati osnovna ideja, no, djelo je istovremeno lišeno opterećenja konačnim i apsolutnim odgovorom, kao i nametanjem jednoznačne interpretacije. I u sadržajnom kontekstu simbolika najčešće zastupljenih motiva poput riba, školjaka i smokvi je višestruka. Ribu poimamo kao simbol duše, rađanja i kružnog obnavljanja, simbol života i plodnosti, te čovjekovog unutarnjeg svijeta. Poput plave boje, koja je najviše zastupljena u funkciji definiranja pozadine na slikama novog ciklusa, ribe simboliziraju naše emocije i svijest o vrijednosti koja obuhvaća širi koncept od nas samih. Od prikaza ribe na stolu s naglašenim ritualnim karakterom, pa sve do riba u dubokom morskom plavetnilu, Vjeran Čengić u svoje radove unosi metafizičko značenje, te zbiljsko pretvara u imaginarno, dok se suštinski svijet slike na platnu nastavlja u umu promatrača. Neobični nazivi djela sadrže osobnu notu, no ujedno intrigiraju pojedinca i potiču na vlastito iščitavanje projekcije u naslikanim motivima i njihovim odnosima. Ovisno o iskustvu, porijeklu i sredini odrastanja pojedinca, nazivi poput "Molitva", "U vrtu" i "Ribarov san" kod promatrača mogu inicirati spajanje osjećaja sa željama, spoznaja sa snovima, svjesnog s nesvjesnim ili pak pobuditi sjećanja iz djetinjstva. Mnogi prisutni motivi poput riba, školjaka i smokvi asociraju na izobilje, plodnost, sreću i napredak, ali ako izuzmemo doslovnu interpretaciju, na višoj razini oni ujedno označavaju prosvjetljenje, kreativnu i stvaralačku plodnost i tako postaju osnovna nit poveznica umjetnikovog unutarnjeg "ja" s kozmološkim principom, što ih čini osnovnom sadržajnom podlogom za slikarstvo.

Vjeran Čengić prilikom slikanja ulazi u svijet strukture, paste i boje nastojeći utjeloviti izvornu energiju na površini slike. Proces je brz, spontan, s mnogo detalja i bez naknadnih popravaka kako bi ostvario autentičan izraz. Slike su direktan odraz autorovog unutarnjeg stanja, te posjeduju dva ključna koda za čitanje. Odabir motiva iskazuje ne samo rad prema unutarnjem načelu i primordijalnoj želji za stvaranjem, već posjeduje i element dječjeg pogleda na svijet u kojem je sve nevino, čisto, živo, vedro i otvoreno, dok se zrelost i karakter umjetnika očituju kroz sam stvaralački proces i oblikovanje vizualno primamljive materije u koju autor utkiva višeslojna kompleksna značenja. Rad "Povratak majstora", uz osobnu metaforu povratka na likovnu umjetničku scenu, problematizira vječnu borbu umjetnika koji je razapet između hedonističkog načina života i stalne potrebe za kreacijom što podrazumijeva kontinuirani i predani rad.

I dok motivi ostaju isti, široki raspon krajnosti u tretmanu slike, od lazurnih do pastuoznih nanosa, preko tonskog oblikovanja, pa sve do krajnje smjelih živih kontrasta boja, omogućuje umjetniku pronalazak oblika koji potom postaje esencija slike. "Periska" je djelo koje savršeno predočava koliko je sam proces izuzetno bitan u radu Vjerana Čengića. Krajnje koloristički razvedena, pulsirajuća, otvorena i bogato nataložena materija slike potvrđuje misao da je motiv samo polazište za rad. Bez naziva koji aludira na bogatstvo iz podmorja, promatrač bi mogao izvući brojne asocijacije na neke druge forme. Naglasak je na bogatstvu i materičnosti boje koju autor nanosi direktno na platno čineći od njega gradivnu paletu oblikovanja motiva. Krajnji rezultat je prikaz periske koja djeluje poput koncentriranog nukleusa energije koji treba implodirati. Neovisno o prepoznatljivosti, odnosno razlučivosti motiva, svako pojedino djelo čini svijet za sebe s mnoštvo detalja, kretanja i silnica koje utjelovljuju snažnu koncentraciju životne energije.

Živim čistim bojama, titravim površinama, pastuoznim nanosima, grebanjem, struganjem i urezivanjem Vjeran Čengić tumači vlastiti duhovni svijet kroz bogatstva svijeta prirode. U vrijeme kada je sve podređeno brzini, proizvodnji, brzoj zaradi i tržištu, pri čemu umjetnost vrlo često prva poklekne prilagođavajući se zahtjevima tržišta i aktualnih trendova, Vjeran djeluje mimo glavnih strujanja, slikajući prema vlastitom unutarnjem nahođenju. Povratak slikarstvu označen je pulsirajućom životnom energijom koju umjetnik unosi u svoja djela prepuštajući se impulsu aktivnog stvaranja. Uživanje u boji i njezinom bogatstvu, te potencijalu i svim njezinim vrijednostima dvosmjeran je proces u kojem umjetnik proniče u životne istine potičući pritom pojedinca na vlastitu interpretaciju djela, a u krajnjem slučaju i autorefleksiju.

Sonja Švec Španjol, mag.hist.art.

 

Biografija

2002. diplomirao slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.

1998. upisuje Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu / za prvo mjesto na upisu stječe pravo dobitnika državne stipendije

1998. maturirao odličnim uspjehom na Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, slikarski odjel.

Živi i radi u Zagrebu.

 

nagrade i priznanja

2007. 1. nagrada Ininog natječaja za likovno stvaralaštvo

2005. / 2006. posebna nagrada za najkreativnije djelo, Dubrovnik, Mirisi, zlato i tamjan, PRVI MEĐUNARODNI FESTIVAL JASLICA I BOŽIĆNIH OBIČAJA U HRVATSKOJ (B. Radonić i V. Čengić)

2005. druga nagrada Tuborga, Koprivnica, III. DAAK 2005 (B. Radonić i V. Čengić)

2002. pohvala Vijeća Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, (IV. god.)

1998. – 2002. stipendista državne stipendije, (prvo mjesto na upisu)

1998. pohvala Vijeća Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, (I. god.)

Izvedeni radovi na javnim mjestima

1997. zidna slika na portalu slikarskog odjela Škole primijenjene umjetnosti i dizajna, Zagreb, kopija Giotto di Bondone – Sv. Klara

 

Samostalne izložbe

2014. / 2010. International Street Festival Cest is d'Best

Award Winning Street Art Project, Park Zrinjevac, Zagreb

2006. Zadar, Gradska loža Narodnog muzeja

Varaždin, Galerija Zlati Ajngel

2005. Čakovec, Centar za kulturu Čakovec ( glazba B. Miljančić, M. Jagec, K. Lajtman – Jazbina, Jazz kvartet Vulenček )

Zagreb, Institut građevinarstva Hrvatske

Zagreb, Galerija KLUBA i KUD-a „INA“ ( glazba Damir Ludvig )

Zagreb, Knjižnica Augusta Cesarca, RANIJI RADOVI,

Zagreb, Knjižnica Augusta Cesarca, CRTEŽI,

Zagreb, Knjižnica Novi Zagreb, KOLAŽI,

2004. Zagreb, Dječji vrtić „Travno“, KOLAŽI

2001. Zagreb, Galerija Močvara

 

Skupne izložbe

2016. 19. Međunarodna izložba minijatura,

Galerija Plevnik Kronkowska Celje / SLO

Vršilnica novi dvori, Zaprešić / HR

2015. 18. Međunarodna izložba minijatura,

Galerija Akademije likovnih umjetnosti Sarajevo / BIH

Vršilnica novi dvori, Zaprešić / HR

2014. 17. Međunarodna izložba minijatura,

Kuća Đure Jakšića, Beograd / SRB

Likovni salon kulturnog centra Novi Sad / SRB

Vršilnica novi dvori, Zaprešić / HR

2013. 16. Međunarodna izložba minijatura,

Vršilnica novi dvori, Zaprešić / HR

2011. Godišnja izložba članova ULS-a, Muzej Matija Skurjeni

2009. Valpovo, Muzej Valpovštine, Dvorac Prandau-Normann

skupna izložba KUD-a INA

2008. Zagreb, Muzej Mimara,

4. natječajna izložba pasionske baštine

2007. Đurđevac, skupna izložba KUD-a INA

Zagreb, Galerija Kristofor Stanković,

skupna izložba KUD-a INA

4th Year of Ego Art Prize, online exhibition, INSCRIPTIONS 2006.

2006. Koprivnica, Prostorije upravne zgrade Carlsberg Croatia

Zbirka suvremene umjetnosti DAAK-a Muzeja grada Koprivnice

Koprivnica, Galerija Koprivnica,

Fourth Drava Art Annale Koprivnica 2006.

Krapina, Galerija grada Krapine,

IV. zagorski likovni salon

2005. / 2006. Dubrovnik, Festival Mirisi, zlato i tamjan

Koprivnica, Galerija Koprivnica,

Third Drava Art Annale Koprivnica 2005.

Zagreb, Muzej Mimara,

III. natječajna izložba pasionske baštine

2002. Zagreb, HT Centar

1998. Zagreb, Izložbeni Salon Izidor Kršnjavi, Škola primijenjenih umjetnosti i dizajna

 

VJERAN ČENGIĆ

(Zagreb, 22. 05. 1979.)

CEO / akademski slikar

Medvedgradska 38 A

HR – 10000 ZAGREB

+ 385 (0) 98 18 70 364

cengicv@gmail.com

Objavljeno: 03.04.2018.