T T T
Veličina fonta
Disleksija font Veći razmak Označi poveznice
Kontrast Invert Crno/bijelo
Novosti   /   Izložbe

Želimir Fišić - Vanishing point

Održavanje:
11.10.2022. 19:30
12.10.2022.
13.10.2022.
14.10.2022.
15.10.2022.
16.10.2022.
18.10.2022.
19.10.2022.
20.10.2022.
21.10.2022.
22.10.2022.
23.10.2022.
25.10.2022.
26.10.2022.
27.10.2022.
28.10.2022.
29.10.2022.
30.10.2022.


Organizator: Galerija Prica, POU Samobor

želimir fišić "Vanishing point"

 

Otvorenje izložbe u utorak 11. listopada 2022. u 19:30 sati
 
Mala dvorana Galerije Prica
Pučko otvoreno učilište Samobor
Trg Matice hrvatske 6
 
Izložba je otvorena do 31. 10. 2022.
 
Radno vrijeme galerije:
utorak – četvrtak 9 – 14h
petak 13 – 19h
subota, nedjelja 10 – 17h
ponedjeljkom, praznicima i blagdanima zatvoreno

VANISHING POINT

Svima nam je dobro poznat citat "stalna na tom svijetu samo mijena jest". Sve što znamo i osjećamo je u kontinuiranom procesu mijene. Ljudska nemoć nad veličinom sudbine izazov je kojem čovječanstvo još nije doskočilo. Na nama ostaje tek izbor hoćemo li prihvatiti neminovnu prolaznost ili se prepustiti osjećaju bespomoćnosti i beskonačnog traganja za odgovorom koji možda niti ne postoji.

            Želimir Fišić u ciklusu slika pod nazivom "Vanishing point" oblikuje masivne konstrukcije dehumaniziranih napuštenih prostora pri čemu slučajni prolaznici, povremeno i u liku autoportreta, djeluju kao da su aplicirani u prostor tj. kao da ovdje ne pripadaju. Tako primarni motiv oronulih industrijskih konstrukcija te olupina brodova i kamiona postaje metafora fizičkog i duhovnog propadanja.

            Jedinstvenim načinom gradnje kompozicije te kombiniranjem nekoliko primijenjenih tehnika Želimir Fišić oblikuje specifičnu atmosferu utjelovljenog prostora koji varira od eksterijera gradilišta, interijera napuštenih industrijskih hala pa sve do automobilskih i brodskih olupina. Monokromatski jednolično obojana crna površina čini pozadinu sadržaja slike koju u pravilu presijeca jedna ili nekoliko horizontalnih linija ciglene boje dijeleći nebo od tla. Za razliku od crnog prostora neba, tlo je definirano bijelom, crnom ili ciglenom bojom. Jednoličnost i plošnost pozadine poništena je snažnim linearnim crtežom, najčešće u kontrastnoj bijeloj boji, koji perspektivnim skraćenjima sugerira dubinu prostora. Važnu ulogu u definiranju kompozicije igra i različit tretman površine - od glatkih i lakiranih do smežuranih dijelova nastalih lijepljenjem papira na tvrdu podlogu. I dok monokromatska površina potvrđuje statičan otvoren beskonačan prostor, niz detalja oblikovanih akrilom, tušem i flomasterom ističe sâm proces propadanja odnosno derutnost, zahrđalost i oronulost konstrukcija koje godinama stoje napuštene i prepuštene zubu vremena.

            Specifična atmosfera radova ostvarena je spajanjem različitih slikarskih i crtaćih tehnika, kontrastom boja, ali i kontrastom dimenzija gorostasnih urbanih vizura i uprizorenog ljudskog bića koje je posve disproporcionalno u usporedbi s opustošenim građevinama. Čovjek promatra napušteni svijet u kojem se našao bez mogućnosti utjecaja na novonastalo stanje te svjedoči onome što neminovno slijedi. Iz pomno oblikovanih kompozicija i mnoštva izvedenih detalja, posebice kod konstrukcije interijera napuštenih objekata, iščitavamo analitički pristup i sistematičnu gradnju kompozicije, gdje pomno razrađene i izvedene konstrukcije daju dojam nadrealne mirnoće i statičnosti. Naglašavanjem kontrasta velebnih, ali propalih industrijskih objekata i malog, ali živog čovjeka Fišić poentira sadržaj i priču obogaćenu specifičnim koloritom i osobnom ikonografijom utjelovljujući pritom bizarnu atmosferu otuđenosti.

            Motiv slučajnih prolaznika provlači se kroz gotovo sve radove. Ljudi hodaju, stoje ili sjede, ali djeluju kao da su izmješteni iz nekog drugog okruženja. I dok su konstrukcijski i građevinski objekti u pravilu akromatski, ljudski likovi su uvijek prikazani u toplim zemljanim tonovima te su najčešće okrenuti leđima prema promatraču čime se zadržava njihova anonimnost, a naglasak stavlja na prisustvo ljudskog bića u prostoru. Vrlo često se javlja i motiv autoportreta. Vlastitim prisustvom u radu autor naglasak stavlja na osobnu interpretaciju i percepciju prolaznosti. Sebe najčešće prikazuje kako hoda prema oronulim metalnim konstrukcijama što možemo protumačiti kao njegov osobni, duhovni susret s mišlju o prolaznosti.

            Najkompleksnija odnosno najrazrađenija kompozicija s najviše prostornih detalja je svakako prikaz unutrašnjosti jednog napuštenog industrijskog kompleksa. Utjelovljen kroz raster bijelih linija te crnih, sivih i bijelih ploha prostor je ostvaren linearnom perspektivom. Okvir unutar okvira dodatno naglašava dubinu prostora, dok ljudski lik s desne strane stoji naslonjen na ogradu i svojim prisustvom ublažava hladnoću objekta te potvrđuje figurativni karakter djela. Rad koji također odudara od ostalih jest prikaz dva dječaka unutar hangara s autićima iz lunaparka. Princip gradnje kompozicije je isti, ali je daleko veća prisutnost toplih boja. Crvena i žuta tako čine poveznicu između autića i ljudskih likova, dok dječaci u rukama drže skateboard i loptu odnosno simbole života, aktivnosti, druženja i veselja. Linije i oblici su više organskog karaktera negoli naglašeno geometrijskog, dok stil prikaza djeluje pomalo stripovski s puno više detalja nego na drugim slikama.

            Uz slučajne prolaznike, lajtmotiv koji se provlači kroz sva djela jest sunce. Ono je vrlo često tankim linijama poput kolotura povezano s objektima i/li tlom. U pravilu je njegova statičnost dodatno potencirana debljim obrubom u ciglenoj boji tj. boji vodoravnih linija koje definiraju tlo i horizont. U recentnim radovima statično sunce biva višestruko obavijeno linijama koje dolaze s različitih strana i time još više dolazi u fokus promatrača. Valja istaknuti kako sunce, kao jedini element prirode, ne sjaji, ne obasjava i ne rasvjetljuje kompoziciju već je prisutno kao simbol čime se dodatno potiče specifično ozračje cijelog ciklusa.

U najrecentnijim radovima nastalim u posljednjih nekoliko mjeseci vidljivi su značajni pomaci u kompozicijskom i sadržajnom aspektu gradnje djela. Primjerice, ostvaren je daleko direktniji kontakt ljudskog lika i industrijske ljušture. Dok su se ranije likovi kretali prema napuštenim postrojenjima najčešće gledajući u daljinu ili pak pognute glave gledajući u pod, dječak prikazan u poluprofilu blago uzdignute glave gleda direktno u gornji dio pogona na kojem je apliciran rijetko prisutan tekstualni znak. Daljnji korak razrade djela pratimo kroz dezintegraciju vodoravnih linija tla koje su ranije vizualno definirale površinu tla i stvarale osjećaj dubine prostora. Refleksija industrijskog pogona rezultirala je nizom prekida vodoravnih linija tj. njihovim rastakanjem što je postepeno omekšalo statičnost, zbijenost i kompaktnost prikaza te ga učinilo daleko fluidnijim i sugestivnijim. Time je propadanje industrijskih mastodonata u prostoru i vremenu dobilo jednu posve novu dimenziju, ali i otvorilo niz novih pitanja o našem suživotu i budućnosti svijeta.

             Zaključno, upravo na nama ostaje da se vlastitim misaonim traganjem kroz ciklus "Vanishing point" Želimira Fišića zapitamo kada i kako dolazimo do točke nestajanja i nestajemo li zbog vlastitih odluka i postupaka ili sudbine na koju nismo mogli utjecati?

Sonja Švec Španjol, mag.hist.art.

ŽIVOTOPIS

Želimir Fišić rođen je u Vinkovcima 10. rujna 1976. godine.

Osnovnu školu i Gimnaziju završava u Vinkovcima.

Dvije godine boravi na studiju u Beču, gdje na Bečkom Univerzitetu završava tečaj njemačkog jezika ( Vorstudienlehrgang ).

1997. godine upisuje grafiku na Akademiji likovnih umjetnosti u Širokom Brijegu, te 2002. godine diplomira grafiku u klasi prof. Igora Dragičevića.

Radi na mjestu prof. stručnih predmeta u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Osijeku i kao vanjski suradnik u zvanju asistenta na Odjelu društveno-humanističkih znanosti Sveučilišta u Slavonskom Brodu. Živi u Vinkovcima.

 

Kontakt:

Adresa: Splitska 17, 32 100 Vinkovci

Kontakt: 095 849 48 31

E-mail: zelimirfisic@gmail.com

Web: zelimirfisic.com

Samostalne izložbe:

2021. Nova Gradiška, Dom kulture - POUMAR

2020. Zaprešić, Galerija Razvid

2020. Mostar, Hrvatski dom Herceg Stjepan KosačaGalerija Kraljice Katarine Kosača

2019. Vinkovci, Gradski muzej Vinkovci – Galerija Slavko Kopač

2016. Knin, Galerija Kninskog muzeja

2016. Ilok, Muzej grada Iloka – Dvorac Odescalchi

2016. Vukovar, Gradski muzej Vukovar – Galerija Oranžerija

2015. Zagreb, Galerija Laval Nugent

2014. Sisak, Gradska galerija Striegl

2012. Zagreb, Cafe galerija Divas

2010. Križevci, Klub kulture

2008. Grude ( BiH ), Šimićevi susreti

2007. Osijek, Galerija Kazamat – HDLU Osijek

2003. Vinkovci, Gradski muzej Vinkovci – Galerija Slavko Kopač

2002. Mostar, Galerija Koncept

2002. Vinkovci, Galerija Matice Hrvatske

2001. Toulouse ( Francuska ), Mix Art Myrys

2001. Grenoble ( Francuska ), Bibliotheque Saint –Bruno

2000. Mostar, Muzički centar Pavarotti

2000. Mostar, Galerija Lateneu

 

Skupne izložbe:

2022. AEXPO 1. međunarodna online likovna izložba nastavnika učiteljskih i pedagoških                 

           fakulteta

2021. Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Izložba 25 godina Likovne radionice Dječjeg  

           doma Sv.Ana)

2020. Utopija distopija – međunarodna žirirana online izložba u organizaciji nezavisne kustosice Sonje

           Švec Španjol i Doma kulture Nova Gradiška      

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2019. Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2018. Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)  

           Supetar  na Braču (likovna radionica Dječjeg doma Sv. Ana)

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2017. Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2016. Split, stara gradska vijećnica (87 djela iz fundusa Franjevačke galerije na Širokom Brijegu)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (87 djela iz fundusa Franjevačke galerije na Širokom Brijegu)

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2015. Zagreb, Galerija Pikto (Fragmentologija)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Izložba 20 godina Likovne radionice Dječjeg  

           doma Sv.Ana)

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2014. Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2013. Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)  

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba Animalizam)

           Supetar  na Braču (likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

           Grude,BiH („Privatno i javno“)

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

2012. Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, XXIII. Slavonski biennale

           Osijek, Škola primijenjene umjetnosti i dizajna (izložba profesora)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (12. izložba grupe 1999.)

2011. Vinkovci, Gradski Muzej (11. izložba grupe 1999.)

           Osijek, Škola za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti (izložba profesora)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)        

2010. Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, XXII. Slavonski biennale

           Osijek, Škola za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti (izložba profesora)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (10. izložba grupe 1999.)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv. Ana)

2009. Metković, Gradsko kulturno središte (Otisci utisci - 100 grafičara Hrvatske i Bosne i 

            Hercegovine)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (grafike iz fundusa GM Vinkovci)

            Osijek, Škola za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti (izložba profesora)

            Vinkovci, Crkva sv.Ilije na Meraji (9. izložba grupe 1999.)

2008.  Zagreb, Galerija Bačva – Dom HDLU ("Novi fragmenti 5")

            Rijeka, Mali salon ("Novi fragmenti 5")

            Šibenik, Galerija Sv. Krševana (izložba grupe 1999.)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Festival dokumentarnog  rock filma)

            Supetar  na Braču, Galerija Capra (likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (8. izložba grupe 1999.)

            Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, XXI. Slavonski biennale

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Osijek, Škola za tekstil, dizajn i primijenjene umjetnosti (izložba profesora)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

 2007. Budimpešta, Kulturni centar Pataky

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (izbor radova ALU Siroki Brijeg)         

            Supetar  na Braču, Galerija Capra (Likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (7. izložba grupe 1999.)

2006. Zagreb, Klovićevi dvori (izbor radova ALU Široki Brijeg)

           Vukovar, Gradski Muzej, XX. Slavonski biennale

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (6. izložba grupe 1999.)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (vinkovački umjetnici)

           Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (umjetnička kolonija Rabra, Vrbanja)

 2005. Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (izložba HADLU-a).

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (5. izložba grupe 1999.)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej (retrospektivna izložba likovne radionice Dječijeg doma Sv. Ana 

             1995.-2005.)

2004. Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, XIX. Slavonski biennale

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (izložba HADLU-a).

            Vinkovci, Gradski Muzej  – Galerija Slavko Kopač(Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (4. Izložba Grupe 1999.)

            Nuštar (likovna kolonija Nuštar)         

            Supetar na Braču, Galerija Capra (Likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

2003. Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (izložba HADLU-a).

            Vinkovci, Crkva sv.Ilije na Meraji (izložba grupe 1999.)

            Supetar  na Braču, Galerija Capra  (Likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

            Erdut (likovna kolonija)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

            Vinkovci, Galerija Faba Šovagov (izložba radova 11. umjetničke kolonije Privlačica)

 2002. Široki Brijeg, Franjevačka galerija (diplomska izložba)

            Osijek, Galerija likovnih umjetnosti, XVIII. Slavonski biennale

            Dubrovnik, Veleučilište u Dubrovniku

2001. Sarajevo, Collegium Artisticum

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (izložba ALU Široki Brijeg)

            Supetar  na Braču, Galerija Capra (Likovna kolonija Dječjeg doma Sv. Ana)

            Vinkovci, Gradski Muzej – Galerija Slavko Kopač (Likovna radionica Dječjeg doma Sv.Ana)

 2000. Široki Brijeg, Franjevačka galerija

            Mostar, Muzički centar Pavarotti

 

Objavljeno: 06.10.2022.